Kampaň: Propagace eGovernmentu
Klient: Ministerstvo vnitra
Moderní doba si žádá moderní řešení. Už v roce 2018 spustilo Ministerstvo vnitra Portál občana a začalo s elektronizací veřejné správy. Služeb, které si vyřídíme doma na gauči, začalo postupně přibývat a dnes jich je už přes 400. Přesto o českém eGovernmentu kromě zapálených early adopters mnoho lidí nevědělo. Pustili jsme se proto do rozsáhlé kampaně, a kromě povědomí o úřadování online jsme díky ní zvýšili i počet zřízených datovek. V jednotlivých měsících až o 453 %.
Základem úspěchu je jednotná komunikační linka a styl. A protože eGovernment má být už z podstaty moderní a atraktivní, suchou úředničinu jsme vyměnili za uvolněnost, nadsázku a hravost. V hlavním claimu shrnujeme vše důležité, co potřebují uživatelé vědět: „S eGovernmentem šetříte. Nervy, čas i peníze.“
Největší výhoda eGovernmentu? Netahá vás pryč od rodiny, byznysu či odpočinku. Všechno potřebné s ním vyřešíte rychle, online a prakticky odkudkoliv. Tohle sdělení nesou i video spoty, které jsme natočili pro použití v televizi i onlinu. Hrdinové, kteří v nich vystupují, na úřad opravdu nemusí, a přitom zvládnou podat daňové přihlášení nebo získat výpis z rejstříku trestů.
Pro ty, kdo o elektronické komunikaci se státem ještě neslyšeli, ale i pro všechny ostatní, kterým přijdou služby eGovernmentu vhod, jsme natočili také sérii pěti edukativních minipořadů. Část z nich jste mohli vidět na obrazovkách České televize, všechny pohromadě pak v online prostředí. Herečka Kateřina Pechová se díky nim definitivně stala tváří kampaně.
Poté, co jsme eGovernment dostatečně představili v počáteční image fázi kampaně, pustili jsem se do komunikace jednotlivých služeb – těch nejlákavějších. Patřila k nim třeba bankovní identita nebo upozornění na konec platnosti dokladů. Na online bannerech a v inzercích na ně upozorňovala trojice hrdinů z televizních spotů. Kromě toho jsme vytvořili několik video návodů, které pomáhají novým uživatelům s prvním přihlášením do Portálu občana nebo s používáním aplikace Mobilní klíč eGovernmentu.
Na začátku spolupráce byla komunikace eGovernmentu roztříštěná do dvou facebookových profilů. Ty se nám podařilo spojit pod hlavičkou gov.cz a po obsahové i grafické stránce oživit. Navíc vznikl i účet na Twitteru, kde se pohybuje nejvíc příznivců digitalizace státní správy.
Vzali jsme si na starost ediční plán a tvorbu příspěvků pro obě sociální sítě. Pod rukama nám postupně vznikly tyto typy příspěvků:
novinky z eGovernmentu
odpovědi na časté dotazy
humorné ankety
seriál videí Ptejte se Romana Vrby
PR články k aktuálním tématům
informační karusely
lifestylové příspěvky
Abychom ukázali, kolik papírových formulářů se ušetří díky datovým schránkám, naplnili jsme jimi prosklené boxy s odkazem na gov.cz a ty vystavili na frekventovaných místech v Praze a Brně. Návštěvnost webu, kde se mohli kolemjdoucí dozvědět víc, v době aktivace prokazatelně stoupla.
Pro další aktivaci jsme domluvili mobilní Czech POINT, aby mohli lidé začít využívat Portál občana přímo na místě. Na Twitteru jsme pak představili fiktivní bloggerku, vyslankyni z budoucnosti, kdy už nejsou žádné úřady, jen eGovernment.