Zavolejte nám

Jak jsme s datovkou zlomili všechny rekordy

S Datovými schránkami jsme neměli první dostaveníčko. Užitečnou službu pro komunikaci se státem jsme Ministerstvu vnitra pomáhali v minulosti propagovat hned několikrát. a vždycky z toho byla úspěšná kampaň, která přivedla desetitisíce nových uživatelů. Na začátku roku 2023 jsme ale stáli před opravdovou výzvou.

Na Čechy totiž čekala digitální bomba. Datovka povinně pro živnostníky i nepodnikající právnické osoby. Na nás bylo na změnu všechny připravit a ještě motivovat běžné občany, aby si Datovou schránku zřídili sami a dobrovolně.

Služby:

  • Analýza trhu
  • Marketingová strategie
  • Obsahová strategie
  • Mediální strategie
  • Kreativní a kampaňové koncepty
  • Nákup a správa médií
  • Fotoprodukce
  • Videoprodukce

Pro insight jsme sáhli do výzkumů

Abychom publiku servírovali benefity, které na datovce opravdu ocení, až po uši jsme se ponořili do dotazníků a focus groups. Výsledek byl jasný. Reklama musí být založena na komfortu a úspoře času. Tak vznikl claim „Nečekejte. Používejte datovku“ a kreativní nápad lidi doslova vystřihnout z front na úřadech. Ze žlutých siluet, které po nich zůstávaly, se následně stal symbol celé kampaně.

Za všech okolností konkrétní

Odkudkoliv. Na pár kliknutí. z pohodlí domova. Místo ansámblu digitálních klišé jsme chtěli lidem představit konkrétní situace, ve kterých jim může datovka zpříjemnit život. v bannerové kampani jsme proto mluvili o odesílání poštovních datových zpráv, podání daňového přiznání nebo třeba elektronické žádosti o voličský průkaz. Při prezidentských volbách jsme tak občanům ušetřili téměř 40.000 hodin času oproti tomu, kdyby si průkaz vyřizovali „postaru“. To jsou přibližně 4 roky a 4 měsíce.

Hlavně autenticky

Datové schránky mají jednu nepopiratelnou výhodu. Za roky své existence nasbíraly statisíce spokojených uživatelů. Neváhali jsme proto a do kampaně je zapojili jako ambasadory. Necílili jsme přitom na známé osobnosti, právě naopak. O datovkách jsme na sociálních sítích nechali promluvit třeba řemeslníky nebo mladé podnikatele.

Kdo netestuje, jako by nebyl

Před nejdůležitějším úkolem jsme však stáli na začátku nového roku, kdy všem živnostníkům začaly chodit dopisy s přihlašovacími údaji do automaticky zřízených datovek. Připravili jsme druhou vlnu kampaně a všechny kreativní výstupy otestovali v sérii focus groups. Cíl by jasný. Co nejjasněji a nejsrozumitelněji dotčeným lidem vysvětlit co dělat, až jim dojde „poslední dopis od státu“.

A k tomu jsme s Mikýřem zbořili internet

Přestože kampaň běžela a z reportingů padaly skvělé výsledky, nestačilo nám to. Se sdělením o datovce jsme chtěli opravdu efektivně zasáhnout i mladou generaci do 25 let. Vsadili jsme proto na spolupráci s lordem Mikynskym a připravili „fejkové“ odhalení internetového fenoménu „Kdo je Dana?“ Video, ve kterém Mikýř překvapil veřejnost tím, že Dana je DAtová schráNkA, vidělo jen na YouTube téměř půl milionu lidí.

Výsledky předčily očekávání

Komunikace datovky splnila a dokonce překonala všechny nastavené cíle. Stala se tak jednou z nejúspěšnějších kampaní veřejné správy v roce 2023. O tom svědčí mimo jiné i řada oborových ocenění v čele se zlatem z České ceny za PR, zlatým Fénixem za obsahový marketing. Bronz jsme si pak za datovku odnesli z IMC Czech Awards!

+ 325 %

meziroční nárůst dobrovolně zřízených datovek živnostníků (listopad a prosinec 2022)

+ 113 %

meziroční nárůst dobrovolně zřízených datovek běžných občanů (listopad 2022–březen 2023)

158 000

dobrovolně zřízených datovek díky kampani

93 %

srozumitelnost kampaně